Sluiten

Vliegen naar Bonaire

Er zijn twee manier om Bonaire te bezoeken: over het water en door de lucht. De meeste Nederlandse toeristen die een vakantie op Bonaire vieren doen dat door vanuit Nederland naar Bonaire te vliegen. Een aanzienlijk kleiner deel van de Nederlanders gebruikt een cruise om Bonaire te zoeken of kiest voor een ander vliegroute. Zo kun je vanuit een van de andere Caribische eilanden naar Bonaire vliegen of via de Verenigde Staten naar Bonaire vliegen.

Wat moet je allemaal weten over het vliegen naar Bonaire? Wij hebben de essentieelste feiten over vliegen naar Bonaire en vliegtickets voor Bonaire voor je op een rijtje gezet.

Met KLM of TUI naar Bonaire vliegen

Er zijn twee luchtvaartmaatschappijen die (semi-)rechtstreekse vluchten tussen Nederland en Bonaire aanbieden. KLM is al jarenlang een vaste waarde op de vliegverbinding tussen luchthaven Amsterdam Schiphol en Flamingo Airport, het internationale vliegveld van Bonaire. De vluchten naar Bonaire behoren tot de lucratiefste vluchten van KLM. Dat zul je als klant vooral merken als je tijdens de schoolvakanties met KLM naar Bonaire wilt vliegen. De vliegtarieven kunnen dan buitenproportioneel hoog zijn, wat allemaal het gevolg van vraag en aanbod is.

De vluchten van KLM gaan rechtstreeks of je hebt een tussenstop. Die kan plaatsvinden op Aruba of Curaçao. De afgelopen jaren wordt vooral Aruba gebruikt om de vlucht naar Bonaire mee te combineren.

Sinds halverwege het tweede decennium heeft KLM concurrentie gekregen op de route naar Bonaire. Reisgigant TUI vliegt met hun eigen Boeing 787 Dreamliner van Amsterdam naar Bonaire. Ook TUI doet dat met een tussenlanding op Aruba of Curaçao tijdens de heen- en/of terugreis. De vluchten van TUI fly worden vooral gebruikt om klanten die een pakketreis bij TUI geboekt hebben naar Bonaire te brengen, maar je kunt ook losse vliegtickets naar Bonaire boeken bij TUI.

Welke airline kiezen?

Naar Bonaire vliegen

Een vraag die vaak gesteld wordt, is of je het beste met KLM of met TUI naar Bonaire kunt vliegen. Die vraag is niet zomaar 1, 2, 3 te beantwoorden. Persoonlijke voorkeuren, reisklasse, beschikbaarheid en prijzen op het moment van vliegen zijn een aantal factoren die mede bepalen wat voor jou het beste of gunstigste is. Vind je de prijs belangrijk? Kijk dan gewoon wie op dat moment de voordeligste vliegtickets naar Bonaire aanbiedt. Bekijk dan wel het totale plaatje, dus inclusief eventueel het meenemen van ruimbagage of andere optionele kosten.

Eigenlijk is het een beetje appels met peren vergelijken als je het hebt over vliegen met KLM of TUI. Wil je een echte business class ervaring met zogenaamde lie flat stoelen waarbij je van jouw stoel een bed kunt maken? Dan kun je niet om KLM heen. Je kunt op dat soort details zien dat KLM meer een traditionele luchtvaartmaatschappij is en dat TUI zich meer richt op toeristen. Ben je lid van het frequent flyer programma Flying Blue van KLM? Dan kan het gunstiger zijn om met KLM te vliegen, zeker als je de ‘gold’ of ‘platinum’ status bereikt hebt.

Zodra je zonder frequent flyer status en in de economyklasse vliegt, dan moet je vooral naar beschikbaarheid en prijzen kijken om je keuze te bepalen.

Vluchten van Corendon

Touroperator Corendon is al een tijdje volop actief als aanbieder van pakketreizen naar Bonaire, maar vliegt nog niet met ‘eigen’ vliegtuigen naar Bonaire. Dat gaat wel snel gebeuren. Vanaf september 2024 zal Corendon naar Bonaire gaan vliegen. In samenwerking met het Spaanse World2Fly vliegt Corendon met een Airbus A350-900 naar buureiland Curaçao, om vervolgens door te vliegen naar Bonaire. In eerste instantie zal er twee keer per week door Corendon naar Bonaire gevlogen gaan worden. Via de website van Corendon kun je losse vliegtickets boeken.

KLM vliegtuig nadert Flamingo Airport

Vliegtijd

De gemiddelde vliegtijd van vluchten tussen Nederland en Bonaire is van verschillende factoren afhankelijk. Het hangt er ook vanaf welke definitie je hanteert voor vliegtijd. Wij hebben het over de tijd vanaf het moment dat het vliegtuig begint met taxiën naar de startbaan tot het moment dat het vliegtuig na de vlucht aan de gate staat. Het ‘in file staan’ bij de startbaan – wat op Schiphol weleens wil gebeuren – zal de totale vliegtijd doen oplopen. Hetzelfde geldt voor het taxiën van en naar de gate. Als er op Schiphol de Polderbaan gebruikt wordt, dan is er al zo’n 15 tot 20 minuten nodig voor het taxiën.

De route en weersomstandigheden beïnvloeden de vliegduur. Krijg je als piloot een langere route toegewezen, dan zal het vliegtuig mogelijk meer tijd in de lucht nodig hebben. Bij een hogere kruissnelheid hoeft dat niet persé het geval te zijn.

De hoeveelheid wind mee of wind tegen heeft vrij veel invloed op de vliegsnelheid en daarmee op de vliegtijd. Op de route naar Curaçao is er vaak voor een groot deel sprake van ‘wind tegen’ op hogere hoogte, waardoor het vliegtuig op de heenweg langzamer vliegt. Een kruissnelheid van omgerekend 800 tot 850 kilometer per uur is dan normaal. Op de vlucht naar Amsterdam zorgt ’tail wind’ ervoor dat je letterlijk de wind in de vleugels krijgt. Met een goede wind mee kunnen de kruissnelheden oplopen tot rond de 1000 kilometer per uur.

De gemiddelde vliegtijd een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Bonaire bedraagt ongeveer 9,5 tot 10 uur. Wordt er een tussenstop gemaakt, bijvoorbeeld op Aruba of Curaçao, dan kan de totale reistijd met zo’n 2 tot 3 uur oplopen.

De gemiddelde vliegtijd van Bonaire naar Amsterdam ligt rond de 9 uur. Met een flinke wind in de rug en een korte route kan de vliegtijd verkort worden naar 8 tot 8,5 uur.